Klara, färdiga, LEV

Jag är inne i en ålder där man funderar, bestämmer sig, ändrar sig och funderar lite till. Jag har slutat skolan och börjar en ny era i mitt liv. De människor som jag levt med skingras och de flesta hamnar på olika platser. Vissa söker folkhögskola, vissa universitet. Vissa reser jorden runt och vissa jobbar. Vissa vet precis vad de vill göra, vissa vet inte och vissa tror att de vet. 
 
Jag vet vad jag vill göra. Men jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja i. Jag vill sy plagg som jag kan sälja. Jag vill skriva klart boken jag drömmer om och jag vill öppna butik. Jag vill jobba inom teater, både på och bakom scenen och jag vill öka engagemanget inom kulturen. Jag vill föreläsa och jag vill hjälpa människor. Jag vill skaffa familj och jag vill renovera hus. Jag vill laga mat, jag vill odla eget och jag vill sjunga på jazzklubb. 
 
"Men du måste ju bestämma dig för något av det." Fast måste jag verkligen det? Måste jag rannsaka och välja bort det jag minst vill göra? Vad är det som säger att jag inte kan göra allt det där jag verkligen vill göra? Små synfält tror jag. Mitt synfält är väldigt brett och jag är inställd på att om jag vill göra något kommer jag också att göra det. Det finns något jag är säker på och det är att livet inte alls är för kort som man alltid säger om saker och ting. Nej, livet är långt och fullt av möjligheter vi ibland missar att ta. Mina drömmar är inte längre bort än vad jag låter dem vara. 
 
Jag läser inte vidare på någon utbildning nu för jag tänker börja i andra änden. Jag börjar nu och jag står stadigt på plats. 
Klara, färdiga, lev. 
 
 
Dagbok, Lycka och välbefinnande | |
Upp