Barnbidraget höjs, ändå är ingen nöjd

Det nya budgetförslaget presenterades förra veckan, därmed nyheten om att bland annat barnbidraget kommer att höjas med 200 kronor. Det låter väl himla bra? Det tycker jag iallafall och min tanke var att "Ja nu blir nog alla nöjda!" Men så är det givetvis aldrig. Detta väckte oerhört starka reaktioner runt om i landet bland oss alla föräldrar och det chockade mig hur mycket man kan komma på att klaga på i samband med någon sådan förbättring som höjt barnbidrag. Till exempel att barnbidraget inte borde höjas utan istället att det ska göras en inkomstutredning och därefter anapassa bidraget beroende på hur föräldrarnas ekonomiska grund ser ut. Ja det låter ju klokt. Men samtidigt tror jag att det hade väckt ännu mer starka reaktioner om detta kom upp som förslag i regeringen. Med tanke på att folk skulle se det som orättvist. Jag tror också att det skulle vara svårt att få igenom ett sådant förslag med tanke på vilket oerhört jobb det skulle vara och jag tror att det skulle vara väldigt mycket delade meningar. Enligt min mening tycker jag att det är mer än rätt att alla som har rätt till barnbidrag har rätt till samma summa. Vi lever definitivt inte i överflöd av pengar och oftast när bidraget kommer in går det direkt åt till mat åt Bertil. Sedan finns det de som har så pass stadigare ekonomi än oss som inte ens märker när barnbidraget trillar in den 20e varje månad eftersom 1050 kronor för dem inte gör särskilt stor skillnad. Men trots detta tycker jag att det är rätt sätt detta görs på. Alla borde ha lika. Jag kan inte tycka att jag och Felix ska få in en större summa än andra bara för att vi inte tjänar lika mycket pengar. Vi har tagit ett baslut om att skaffa barn i medvetande om att vi inte är miljonärer. Därav kan jag inte kräva mer pengar. Att barnbidraget nu kommer höjas är en fantastisk bonus och det är glädjande att de har valt att satsa på det. Jag tycker att vi alla ska uppskatta detta och tacka så mycket. Känner man at barnbidraget inte behövs, att någon som har mindre pengar behöver det bättre, då kan du aktivt logga in på Mina sidor på försäkringskassan och bocka av att du vill ha barnbidrag. Alternativt, skänk pengarna åt till exempel barncancerfonden och gör gott för alla. 
Dagbok | |
Upp