En drömmare av rang

Jag är en drömmare, både i vaket tillstånd och under sömn. Jag drömmer om nätterna om saker jag varit med om, oftast så pass verkligt att jag verkligen måste fundera på morgonen vad som hänt och inte. Jag drömmer sällan flummiga drömmar, ni vet sådana som inte hänger ihop överhuvudtaget. Det brukar jag inte göra utan för mig är allt så realistiskt. Kanske just för att jag är en drömmare och filosoferar för mycket att allt blir normaliserat, jag vet inte. Jag drömmer ofta mardrömmar också, så fort jag är inne i en osäker period eller är full av nervositet eller oro. Då kan det hända att jag drömmer två/tre mardrömmar per natt i en veckas tid. Jag kan som sagt även drömma om sånt jag en gång varit med om, som för en viss tid sen drömde jag natt efter natt om en traumatisk händelse som skedde när jag var yngre. Jag fick uppleva det gång på gång varje natt tills jag nästan blev galen. Fram tills jag blev tillfreds med tanke på att jag inte kunde förtränga, att minnet alltid skulle finnas där, då gav det sig. 

Jag vet inte om det är fler än jag som är sådan här. Som blir så påverkad av tankar och intryck, att drömmar har en så stor makt över mig. Oftast ser jag fram emot att gå och sova om kvällen eftersom jag vet att jag hamnar i en helt annan värld i drömmen. Det är spännande och lärorikt. Medan jag andra gånger bara kan vara utmattad när jag vaknar eftersom jag drömt alldeles för mycket. Inte nog med att jag tar in allt under dagen så proppas jag med intryck även under sömn. 
"Man kan träna bort det, så du inte tänker på vad du drömmer och inte drömmer alls." Det har jag fått höra men för det första så drömmer alla människor varje natt, det är fakta som vi inte kommer ifrån. Vi må inte minnas alltid men drömmer det gör vi. Sen att jag kan träna bort så jag minns, vet jag inte om jag vill. Visst stör det mig ibland att jag blir utmattad av sömnen eller rädd av alla mardrömmar, men allt annat är så spännande att jag inte vill glömma. Jag är för nyfiken helt enkelt. 

Det händer även ibland att jag drömmer om saker som inte hänt än, som sedan dagar, veckor, månader eller år senare, faktiskt händer. Både under sömn och som den dagdrömmare jag är.
Jag skulle vilja lära mig mer om drömmar, det är något jag verkligen fascineras över. 



Dagbok | |
Upp