För att tala klarspråk

"Vad gör du nu efter skolan?" Den eviga frågan för en nybliven student nu när hösten kommit till stan. 
"Åh, jag jobbar i butik, inte mer än så." Det är mitt standard svar har jag märkt. Inget märkvärdigt. 
"Ska du läsa vidare sen?" Följdfråga, alltid följdfråga. 
"Nja, jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill göra ännu." Lögn. 
 
Jag vet vad jag vill göra. Jag jobbar inte bara i butik. 
Jag skriver. Jag kommer mig aldrig för att säga det om någon frågar för jag tvivlar på mig själv. Om jag skulle säga till någon "Jag skriver på min debutbok" när de frågar vad jag gör nuförtiden, skulle jag direkt känna tvivel. Känna svaghet. Varför vet jag inte. Människan är väl en blygsam varelse. Jag tror att det har att göra med att jag är rädd för ännu en följdfråga. "Vad handlar den om då?" Ja vad handlar den om. Jag vet, men hur berättar jag det i ord för någon annan? Det är ju precis därför jag skriver, för att det är mitt sätt att kommunisera och nå ut. Jag skriver för att text är mitt språk. Visserligen kan jag prata, ibland alldeles för mycket. Men så snart det hamnar på djupet blir jag tyst. 
 
Jag skriver en bok, en bok som jag haft i hjärtat under en lång tid. Ibland skenar jag iväg, börjar på en helt annan historia, sparar den och går sedan tillbaka till den första. Jag har för mycket att säga. För bred fantasi. Alldeles för många känslor och ett skrivar-flow som är utan gränser. 
 
När någon frågar vad jag gör vill jag svara "Ni kommer snart att få se." 
Det kan dröja ett år eller fem år. Sådant vet man inte, men jag vet att historien jag har i huvudet kommer jag snart att ha i handen. Då får ni se. 
 
Framför mig nu ligger två olika deadlines för olika delar. Vilka behöver bara jag veta. Men snart, snart är jag i rullning och då blir det svårt att stoppa mig. 
 
 
Dagbok | |
#1 - - Helen - skönhet, hälsa & inspiration:

Skriver också på något som jag gärna vill se i bokform om några år. Det är så spännande och roligt!

Svar: Åh vad roligt! Stort lycka till! :)
jennifermaria.blogg.se

#2 - - Anna Sofia:

Åh jag håller också på och skriver men som du säger så vill jag helst inte säga det till människor i min närhet. Då kommer de hela tiden fråga hur det går när vi träffas och så kommer pressen. Nej, att skriva i sin egna takt utan nyfikna ögon känns bäst. Sen kan de gärna få läsa efter att första "redigeringen" är klar, då behöver jag nog åsikter och andras syn på saken :)

Svar: Ja men visst! Nu vill man ta det i sin takt och kunna ändra hur mycket man vill! Det har du så rätt i :) kul att du skriver, stort lycka till!!
jennifermaria.blogg.se

#3 - - My - Morgonkaffet.se:

Vad roligt att du skriver på en bok!
Precis som Anna Sofia skrev så tror jag att du gör rätt i att inte säga något (eller allt) än för då kommer pressen från folk omkring. Så har i alla fall jag känt när jag har haft olika projekt på G...

Hoppas att det går jättejättebra för dig! Lycka till :)

Svar: Tack så mycket! Ja det känns nog bäst så, så kan man ta det i helt sin egen takt och ändra hur mycket man vill haha!
jennifermaria.blogg.se

Upp