Enkel rotfruktspuré åt bebis

Mitt bästa tips när det kommer till mat, kanske speciellt om man vill hålla en lägre matbudget och få så mycket som möjligt för pengarna - är att passa på att köpa på sig när det är extra pris på varor. Det gör att man dels garderar sig genom att ha mer mat hemma samtidigt som i slutändan sparar enomt mycket pengar. Om man som jag helst inte vill ha hem en drös med reklamblad i brevlådan finns det en toppenapp till mobilen som heter Bonial. Där kan du lägga till dina egna favoritbutiker och varje vecka få reklambladet i appen för att se vad som är på extrapris. Kalasbra! Här i veckan hade Coop väldigt bra pris på rotfrukter. Då passade vi på att köpa ett helt gäng och idag använde jag ungefär hälften till att göra puréer till Bertil. Jag valde att använda morötter, potatis och palsternacka (min personliga favorit). 
 
 
Rotfruktspuréer är perfekt som mellanmål eller lite extra till maten. Det går så lätt att fylla antingen matburkar, fryspåsar, klämmispåsar eller iskubsformar - frysa in och ta fram och tina kvällen innan. 
 
 
Jag skalar alltid efter att jag sköljt av frukten. Delar i mindre bitar så det går snabbare att koka och lättare att mixa. 
 
 
Jag valde att göra tre olika kombinationer, nämligen en med palsternacka och potatis, en med alla tre frukter och en med endast morot. Därför kokade jag alla tre i separata kastruller. Ska man blanda alla går det förstås galant att koka allt i samma kastrull. Men kom ihåg att det kan ta lite olika lång tid för dem att bli klara. Då kan man anpassa storleken man skär dem i. 
 
 
 
I med önskad mängd frukt i bunke, tillsätt lite neutral olja för en mer matig puré som ger längre mättnadskänsla. Vatten efter behag beroende på hur lös man vill ha den. Sedan mixa! Jag föredrar stavmixer men självklart kan man använda matberedare eller smoothiemixer. 
 
 
Upp på burk eller vad man nu har hemma och märk med innehåll och datum. Jag sparar oftast ett par burkar i kylen och fryser in resten. 
 
 
 
Det känns alltid bra att ha egen mat i frysen åt Bertil, kruxet är bara att komma ihåg att tina i tid. Men det är en vanesak. 
 
Ha en god kväll och mixa lugnt!
Barn- och mammaliv, Mat och recept | |
Upp